"יוסף טרומפלדור, הנאהב והנעים, העז והנבחר,

סמל הגבורה הטהורה, על במותיו חלל…"

~ יוסף חיים ברנר, על יוסף טרומפלדור ~ 

להורדת חוברת המקורות מכתבי יוסף טרומפלדור בקובץ PDF לחצו:

יוסף טרומפלדור.מקראת עיונים בכתבי הציונות. אדר תשעח. 2018

טרומפלדור. מקראת עיוניםב-י"א באדר תר"פ (1.3.1920) נפלו לאחר הקרב הקשה בחצר תל-חי שבעת החלוצים, דבורה דרכלר, יעקב טוקר, בנימין מונטר, שרה צ'יזיק, שניאור שפושניק, אהרן שר ווולף שרף, בהנהגתו של החלוץ יוסף טרומפלדור (1880 – 1920).

יוסף טרומפלדור היה חלוץ ולוחם. ממייסדי הגדוד העברי, ממייסדי תנועת "החלוץ", ומפקד ההגנה על תל חי ב-1920. סמל ומופת לציונות, לחלוציות ולהגנה על הארץ. הוא היה קצין יהודי בצבא רוסיה, השתתף במלחמת רוסיה-יפן בשנים 1904-1905, בה נפל בשבי, נפצע ואיבד את ידו השמאלית. זכה בעיטור כבוד על אומץ-ליבו. החל ללמוד משפטים באוניברסיטת פטרבורג והתקרב אל היהדות והציונות. הצטרף לחבורת ציונים ויחד העלו את רעיון הקמת קומונות חקלאיות בארץ. בשנת 1912 עלה לארץ ישראל, התיישב במגדל ועבד כפועל חקלאי. בזמן מלחמת העולם הראשונה סירב לקבל את האזרחות העותומנית ועל כן גורש למצרים. שם הכיר את זאב ז'בוטינסקי ויחד איתו ייסד את "הגדוד העברי". בשנים 1914-1915 השתתף בקרב בחצי האי גליפולי כסגן מפקד "גדוד נהגי הפרדות" שהיה ממקימיו ולאחר פירוק הגדוד עבר ללונדון והמשיך בפעילותו להקמת הגדודים העבריים – גדודים יהודיים לוחמים. בעקבות המהפכה ברוסיה בשנת 1917 חזר לשם וארגן את הנוער היהודי להגנה עצמית ולעליה לארץ ישראל. ממייסדי תנועת "החלוץ" ויושב ראשה. ב-1919 חזר לארץ ישראל, עבר לתל-חי בכדי לארגן הגנה ושמירה בצפון הארץ.

בי"א באדר תר"פ נהרג עם חבריו בעקבות התקפה על תל-חי. אמרתו האחרונה: "טוב למות בעד ארצנו" , מות הגיבורים שלו, כמו גם אישיותו הנערצת הפכו לסמל ומופת לציונות ולציבור היהודי. נקבר בתל-חי. קברו, ופסל האריה השואג שהוקם עליו, הפכו למקום עליה לרגל. על שמו נקראים בין היתר: "גדוד העבודה", תנועת בית"ר וקיבוץ תל יוסף.

לציון זכרו ופועלו של יוסף טרומפלדור ביום השנה לנפילתו בחצר תל-חי, אנו משתפים את מקראת הלימוד של מיזם 'עיונים בכתבי הציונות'. במקראה תוכלו למצוא קטעי מקור על דמותו של טרומפלדור, את סיפור חייו האישי וכן קווים לתפישת עולמו הציונית כפי העולה מכתביו.

לקריאת מאמר העיונים השיבה למולדת: חיי יוסף טרומפלדור לחצו כאן