כט בנובמבר תשעה 2014

בכ"ט בנובמבר 1947 קיבלה עצרת האומות המאוחדות (האו"ם) את הצעת החלוקה של ארץ ישראל לשתי מדינות לאום – מדינה יהודית ומדינה ערבית. נושא הצעת החלוקה היה ונותר מחלוקת גדולה בקרב חוגים שונים בתוך התנועה הציונית, המכילה דעות, זרמים וגישות מגוונות.

אנו בעמותת "70 פנים לציונות" רואים בתאריך זה הזדמנות מעולה לקיום פעילות של לימוד, מפגש בלתי אמצעי, דיון ושיח מעמיק ופתוח על המחלוקות הקיימות בתוך התנועה הציונית על זרמיה הרבים כדי להגיע לבירור דרכה של התנועה והבנת המשמעויות היסטוריות והאקטואליות לחיינו המשותפים. ובנוסף לדון על הקשר בין אחריות לריבונות, נושא הנמצא בלב הדיון והוויכוח הציבורי גם בימינו.

על כן, בשבוע של כ"ט בנובמבר קיימה העמותה פעילות לימוד ראשונה ומקיפה בשיתוף פעולה יחד עם גופי חינוך מגוונים, ביניהם גם המכון למורשת בן גוריון והמרכז למורשת בגין.

הפעילות כללה עשרות של מוקדי לימוד בנושא החלטת האו"ם מכ"ט בנובמבר. מעל 30 מנחים מתנדבים של העמותה פעלו יחד עם 17 ארגונים שונים והגיעו ל30 מוקדי לימוד בכל רחבי הארץ. סך הכל עברו את הפעילות קרוב ל-900 משתתפים שכללו משתתפים חופשיים, מתנדבים ופעילים בעמותה.

בנוסף הפעילת התקיימה עם אוכלוסיה מגוונת מאוד: החל תלמידי כיתה י"א, מכינות קדם צבאיות, בני ובנות שנת שירות, סטודנטים, עולים דוברי רוסית, עולים מאתיופיה, ועם קהילות מבוגרים שונות ברחבי הארץ, מגיל 16 עד 92.

המסקנה העיקרית שיצאנו איתה היא: מחלוקת היא דבר טבעי וחלק בלתי נפרד מחיינו, ועלינו לשאוף תמיד לקיים מחלוקת הנשארת במסגרת ה'מחלוקת לשם שמים', למען נדע להגיע לחקר האמת ככל הניתן במציאות. כך גם בתוך המחנה הציוני אנו נתקלים לעתים במחלוקת קשה ומרה, והאירוע ההיסטורי של כ"ט בנובמבר מאפיין בצורה מאוד בולטת את המחלוקת הזו, ולכן חשוב מאוד לדון עליה על שלל פניה השונות, או אפשר לומר — על שלל ה"שבעים פנים לציונות".

לכבוד ערבי הלימוד הדפסנו ופרסמנו את חוברת המקורות של "כ"ט בנומבר". אנו מעלים אותה כאן בקישור PDF לכל חברינו וחברותינו. להורדת החוברת לחצו: חוברת לימוד כ"ט בנובמבר

אנו מודים לכל המתנדבים והמתנדבות, ולכל מי שלקח חלק בשבוע הלימוד של כ"ט בנובמבר. אנו שולחים תודה מיוחדת לשותפינו ממכון למורשת בן גוריון ומרכז למורשת בגין ותודה גדולה לבית בן גוריון בתל אביב על האירוח של חלק מהפעילויות.

 


מרכז מורשת בגיןמכון למורשת בן גוריון